måndag 27 juli 2009

Tillfälligt boende och lägenhetstankar

Här sitter jag och skriver med en helt annan vy än den vanliga. Blickar ut på byggnadsställningar och nybyggda hus. Vi bor tillfälligt hemma hos Frida, Fredic och Walter som är i Dalarna. Vår egen lägenhet är ett slagfält efter att vi fått tömma hela köket inför Anticimex besök idag. De små baggarna gav inte med sig nämligen så vi har tömt vartenda skåp och varenda låda. OTROLIGT hur mycket saker man har! Vi fyllde hela köksbordet på nolltid, sen vårt stora "partybord" som vi burit ned från vinden, och så hela golvet under det samt en hel del kassar. "Och tänk att allt man behöver egentligen är en kniv, en gaffel och en tallrik..." sa jag uppgivet till Johan när vi äntligen var klara igår kväll.

Sen när gubben med sprututrustningen äntligen kom så lät det på honom som att vi bara hade behövt tömma det skåp där vi hade hittat odjuren. Puh, och det var ju nästan tomt redan.. Men vi valde att inte lyssna på det örat utan tänka att det var bra att vi gjorde det ordentligt och dessutom få oss en riktig och välbehövlig rensning av köksskåpen.

Sen tog vi vårt pick och pack och gick genom parken för att "flytta hem" till vårt tillfälliga boende. Jag är ju egentligen en sucker för sekelskifte, men jag måste säga att det vore väldigt smidigt att bo i nyproducerat med småbarn. På sistone har jag verkligen börjat se fördelarna och blir mer och mer sugen på att flytta. Ett extra rum, till Olivia, skulle vara fantastiskt. Och stor hiss, en uteplats som det finns här - Nadia lekte hela eftermiddagen med barnen på gården medan jag drack kaffe med Olivia i vagnen bredvid (eller okej, det var en försköning. Nadia slog en liten tjock naken ettåring i foppatofflor för att hon ville ha hans spade. Olivia skrek i vagnen och jag försökte dricka mitt kallnande kaffe medan jag gungade vagnen och medlade fred mellan Nadia och lille tjockisen. Sen ville Nadia mest dra den lille i snoppen som hon var mycket fascinerad av. Vi har ju inte så många såna hemma hos oss. Hursomhelst, gård vore kul), lättorkade golv, badrum med tvättstuga osv osv...

Jag önskar att vi inte köpt vår lägenhet fullt så dyrt som vi gjorde och att vi hade en sportslig chans att få igen det vi lade för den. Jag tror inte att mitt psyke klarar av en förlustaffär. När jag sålde min förra lägenhet hade jag min värsta vecka någonsin, och då gick jag ändå en halv mille i vinst.. Puh. Vi får se hur det blir, jag känner att vi kanske kunde få mer för pengarna men jag vill absolut inte lämna stan. Flytta till en fyra i stan är ungefär det enda jag kan tänka mig och tack och lov känner Johan likadant. Vi är totalt ohändiga båda två och verkligen inga husmänniskor. Förmodligen borde vi bo i hyresrätt med en fixig värd, men en sån har vi ju inte. We'll see...

.

1 kommentar:

Just me sa...

hhahaha Jag ÄLSKR att läsa din blogg !

Du skriver så levande och det är skönt att läsa om barn som faktiskt beter sig som ett barn ska :0)

Annars skulle jag tro att det bara är jag som har en envis liten råtta hemma :0)

Kraaam