lördag 27 december 2008

Julfirande

Nadias första jul är nu över och vi har haft några mysiga och släktfyllda dagar. Det började inte så bra dock, två dagar före julafton ramlade hon i badrummet och slog pannan i tvättmaskinen med en tjong. Jag blev alldeles kall i hela kroppen och på hennes skrik hördes hur ont det måste ha gjort. En blå bula i pannan svullnade upp och blev gigantisk med en gång och jag ringde oroligt Vårdguiden. Men redan nästa morgon hade den lagt sig och kvar var bara ett stooort blåmärke och hon blev glad igen ganska snabbt. Och man inser ju att det inte är den sista bulan hon kommer att få i livet.

Uppskattad julklapp!

På julaftons morgon vaknade Nadia tidigt som vanligt och när hon fått välling hämtade vi julklappar och hade paketöppning i sängen. Johan och jag hade bestämt oss för att bara köpa något litet till varandra och istället köpa oss en systemkamera, men så hade rackarungen Nadia köpt varsin present till mamma och pappa, så jag fick äntligen min Decleor-creme som jag längtat efter. Nadia själv fick en traktor med bonde som sjunger "Old McDonald had a farm" och massa djur på släpet som låter. Ingrid hade en sån hemma som Nadia gillade och det blev verkligen en hit! Hon satt länge i sängen och tryckte på knapparna och klappade händerna till sången. Och sen lekte hon med den hela morgonen, väldigt lyckat första julklappsköp!


Julafton firade vi sen hemma hos pappa med större delen av min släkt (17 pers var vi) och Nadia gjorde ju succé bland alla släktingar. Hon betedde sig exemplariskt och klockan tio på kvällen var hon fortfarande glad och pigg och lekte med Dylan och försökte stjäla hans julklappar. Då stoppade vi ned henne i vagnen och promenerade hemåt och Nadia somnade innan vi hunnit till första gatukorsningen. Nästa morgon bakade jag surdegsbröd och kakor och sen begav vi oss hem till Johans mamma för nästa julfirande tillsammans med Johans familj. Ytterligare en mysig eftermiddag/kväll med julmat och klappar och en mesdadels glad och gosig Nadia (även om hon börjat med något irriterande grymtljud när hon inte får vad det är hon vill med en gång..). Och igår slutligen var det middag hos pappa tillsammans med hans Titti och hennes söner med respektive. Nadia fick återigen somna i pyamas i vagnen på vägen hem och nu ser jag fram emot lite vanlig helg med normala läggrutiner. Men imorse sov hon faktiskt till klockan nio och det är nästan världsrekord!

Nu är jag glad att julen är över, i synnerhet sen vi var på stan och brottades i mellandagsrean igår och kände oss helt utmattade efteråt. Men vi "fick" vår fina systemkamera tillslut och nu har hela familjen nya leksaker att roa sig med!

.


Inga kommentarer: