torsdag 10 juli 2008

Västkustsonsdag, nej torsdag

Tre dagar in i vår semester och jag känner hur lunken börjar infinna sig. Vi körde ned hit till Johans landställe utanför Strömstad i måndags och jag var lite nervös för hur det skulle gå med Nadia. Eftersom vi inte har bil åker hon inte så ofta och när vi har åkt så brukar hon tröttna efter ett par timmar. Men den sju timmar långa bilresan gick hur bra som helst och även för mig som fick köra hela vägen eftersom min käre älskling inte har körkort. Än!

Vi körde genom ett ösregnande Sverige och temperaturen var stundtals nere på 8 grader. Snacka om högsommarvärme... I Strömstad var det lite varmare men ändå lite ruggigt och första dagen gick jag mest omkring och frös och kände mig lite matt och trött. Men igår vaknade vi till solsken. Packade våra handdukar, vår bebis, våra böcker och vårt parasoll och gick genom skogen ned till stranden. Johan delar detta hus med sina kusiner, och övriga hus på tomten tillhör de andra två grenarna av släkten. Man umgås släktskapet till trots av tradition inte särskilt mycket med varandra men delar en del mark, där ibland en mysig liten strand omgiven av härliga västkustklippor. Och där spenderade vi gårdagen och idag, låg invid det kluckande salta vattnet och njöt av det vackra ljuset. Nadia låg välskyddad under parasollet men lyckades förstås åla sig runt och ut i sanden ett antal gånger. Tillslut lyckades vi iallafall få henne att somna i Babybjörnen och jag kunde ostört få njuta av min extremt spännande bok. Tog årets första dopp och njöt av saltsmaken på läpparna.

Nadia hon äter sina puréer med stor glädje och jag har faktiskt knappt provat på burkmat eftersom det är så lätt och lite kul att göra själv. Idag stod majs-och potatispuré på menyn. Det är så kul att se hur gott hon tycker att det är och hur hon hugger efter skeden mellan varje matning. Mindre kul att man nu har puréfläckar på allt, eftersom hon har en sanslös talang att lyckas kladda ned sig och oss. Men det kan vi leva med!

Nu har vi precis njutit av en härlig grillmiddag och den känslan i magen det primitiva livet på landet för med sig. Lilltjejen sover sen några timmar och Johan tog en öl. Jag försökte mig på lite vitt vin igår till de färska räkorna vi köpt inne i Strömstad, men kände fortfarande avsmak efter möhippan och har druckit vatten sen dess. Nu lägger vi pussel i form av små gula och rosa lappar med namn på. Det är nämligen dags för bordsplacering för bröllopet och vi börjar med att skapa 60 stycken perfekta par. Inte det enklaste, men ganska så kul!

Inga kommentarer: