tisdag 15 september 2015

Snart två

Detta inlägg skrev jag i lördags men ibland publicerar inte blogg-appen och man märker det inte förrän nästa gång man går in... 

Imorgon fyller Elias två år. Nu hade det varit på sin plats att förfasas över hur snabbt tiden går, få lite bebisnostalgi och kanske kombinera det med lite åldersnoja. Men jag måste erkänna att jag tycker att det är rätt skönt att barnen blir större och livet lite lite lättare. Igår lämnade jag Nadia hos en klasskompis som bara har storasyskon i gymnasieåldern och tänkte att Gud så skönt att ha en sjuåring som yngsta barn...

Medan Nadia var hos Paulina tog Johan Elias och gick på någon food truck-festival på Djurgården. Han och vår kompis Joel driver ju siten hittatrucken.se så de var lite halvt på jobb. Under tiden passade Olivia och jag på att baka lite till Elias kalas idag. Det blev schackrutor och kolakakor, fast Oliven tröttnade efter några minuter och kollade iPad istället. Jag hade tänkt baka en tårta också men mjölet var slut. Och faktum var att jag fick en hel prinsesstårta på jobbet i fredags så det kanske får räcka med den... Får täcks över "Hela Sverige bakar"-trycket (den kom från TV4) med hallon och hoppas på att den fortfarande är god. 




När kakbaket var avklarat gick Oliven och jag ned på stan. Jag ville kolla lite hsötkläder men hon blev uttråkad i alla affärer som inte hade barnkläder, så vi slutade på HM. Där fick hon en kjol, T-shirt och diadem (men INTE) ett par vidriga Froststövlar och jag köpte tre stickade tröjor. Sen köpte jag ett par jeans på Gina Tricot också, där köper jag alla mins jeans, men när jag kom hem och provade dem satt de lite väl tight. Väljer att tro att de gjort om storlekarna eftersom mina förra i samma storlek fortfarande passar. 

Färgglad och mönstrig som alltid. 



Sen mötte vi upp Johan och Elias, köpte två par jeans till Johan och sen hemåt. Olivia och jag stannade och fikade på vägen, eftersom jag lovat henne, och sen hämtade vi Nadia. 

Hem och landa lite men sen hade jag bestämt med vår tidigare granne Mia att  åka och hälsa på dem i Nacka, eftersom Johan ändå skulle bort på kvällen. Jag hade tänkt lite sen eftermiddag men klockan var nästan sex innan vi kom iväg och sen hamnade till råga på allt i bilköer och avstängningar efter halvmaraton som hade gått tidigare på dagen. Jag visste ju om den, men hade inte en tanke på att den skulle påverka oss. Jag var såå redo att vända om men barnen ville så gärna åka så jag bet ihop och hittade en alternativ väg genom Södra länken. 

Hos Mia och Krille åt vi pizza och hade det trevligt, och barnen jagades, brottades och kollade på iPad. Vid åtta blev Elias gnällig, han hade bara sovit 45 min i vagnen (hemma kan han sova upp till tre timmar!), så då åkte vi hem. Allt gick jättebra och barnen var så samarbetsvilliga som de kan vara när man har lite tur. 



Jag vaknade för andra natten i rad klockan ett när väckarklockan ringde, Elias hade varit där och fingrat och vi hade glömt åtgärda det -suck! Somnade inte om förrän två när Johan kom hem och vaknade redan klockan sex av mig själv... Idag står fix och plock inför kalas på agendan och jag hoppas att vädret är med oss så att vi kan ha kalaset utomhus på gården. 

Inga kommentarer: