torsdag 13 augusti 2015

Ligger efter...

Ja jag ligger efter rejält i bloggandet så det blir en kort bildsammanfattning:

Sista semesterveckan (av sex..) tillbringade vi i Strömstad.

Lillputte i skogen utanför stugan första eftermiddagen. Alltid skönt att komma ut på landet även om jag inte brukar längta dit så mycket innan.

Nadia och jag gick bakom huset för att plocka blåbär. Vi hittade inga blåbär just på detta ställe (men det fanns mängder i övriga skogen) men däremot en massa härliga kantareller!

Nu kan han räkna till ett, tå, te, ÅTTA!

Första dagen gick vi ned till stranden.

Och som alltid på västkusten roade sig barnen rejält med maneter (öronmaneter, inte brännmotsvarigheten...), krabbfiske, musselfångande, fiskletande och så vidare... Vi var ett stort gäng men det syns inte på denna bild.

Resten av veckan var vädret sisådär. Inte jättedåligt men inte superskönt. Lite burrigt och vi gjorde inte så mycket mer än hängde vid stugan, plockade lite mer svamp i en annan skog och en del blåbär. Och spelade spel. Här rim-memory som ju Nadia var grym på förstås.

Sen blev vi även inbjudna till en teaterföreställning som var mycket underhållande. Ehum.

Olivia gjorde och sålde biljetter till "tijatern"

Ovan nämnda svampexkursion. Inte optimalt att gå i skogen med en tvååring, men det gick. De andra barnen tyckte att det var jättekul att gå i skogen tills Olivia välte ut sin lilla blåbärshink och började vrålgråta och skrika i typ en halvtimme, så hela bygden vaknade. Ibland undrar jag om hon någonsin ska växa ifrån det där beteendet...

På plockade blåbär och hallon gjorde vi en gräddtårta och bjöd grannsläktingarna på. Lite förstärkning i form av köpta jordgubbar...

Pia, Pelle och lilla Ines kom och hängde med oss i ett par dagar. Mysigt, och barnen var så gulliga med sin lilla kusin.

Elias ville också hålla och var supergullig och inte alls svartsjuk.

Fick testa en ny sommarfrisyr.

Och en ny murvel-look à la 70-tal

Sista kvällen åkte vi in till Strömstad med Johans syssling Staffan och hans familj som vi oftast hänger med på landet. Det ser fint ut på bilden men var en ganska ruggig kväll. Vi har en bra tradition att äta på en restaurang som ligger precis vid en lekpark så barnen kan leka medan vi väntar på maten.

Titta på båtar i hamnen.

Och ruggigt eller ej, en efterföljande glass i hamnen hör till. Här alla pysslingarna; Maja, Olivia, Hannes, Alice, Elias och Nadia.
Och nästa ankare på väg till bilen.

Nästa dag var en fin dag men när man är på väg att lämna så vill man ju bara hem. Så vi packade ihop oss, städade (vad lätt och lite det låter när man skriver det såhär... Det var varken eller. Fem personer är lika med mycket packning och stök...) och satte oss i bilen och kom hem ganska sent på lördagskvällen.

Nästa morgon hade vi ju högvis med landetluktande tvätt och uppackning att stå i men eftersom det var min sista dag på semestern struntade vi i den och åkte ut till Storholmen utanför Lidingö där min kompis Erika har ett helt makalöst ställe. Erika hämtade upp oss med båten i hamnen på Lidingö och körde oss den korta biten över sundet.

Ebba och Elias är jämnåriga sånär som på två veckor och hade kul ihop. Så söta när de gick och höll varandra i handen.

Vi åt våfflor (barnen) och Toast Skagen (vuxna) och hade en riktig toppendag!

Gott, trevligt, mysigt, vackert!

Jag hade lite badsug efter att bara ha doppat tårna på västkusten och hoppade i nästan direkt. Fast det är Erika och Nadia på denna bild...

Olivia förvånade mig med att hänga på badringen (hon är i vanliga fall en riktig fegis) och både hon, Nadia och Johan åkte den sen bakom båten ute på djupt vatten. Med flytväst förstås. Lite läskigt att sitta på bryggan och se när de ramlade av därute men de hade ju flytväst och pappa där så det gick bra.

På väg ut...

Sen avslutade vi med en tur med båten runt ön, där Elias chillade rejält.

Och efter det blev vi tillbakaskjutsade till hamnen och åkte hem och åt middag.

Denna intog vi på gården tillsammans med grannarna, eftersom det var en sån härlig kväll. Det blev dock mycket senare än vi tänkt oss eftersom indiern, dit Johan och Nino gått för att handla mat, tog över en timme på sig att laga vår middag...

Småttingarna Bruno och Elias fick vi koka pasta till medan vi väntade...

Elias paradrätt denna sommar: plain pasta...

Ja och nu (fast inte exakt just nu då det är kväll...) är jag tillbaka på jobbet och har snart jobbat i en vecka medan Johan varit hemma med barnen som inte börjar skola och dagis förrän nästa vecka. Det är ju fantastiskt skönt att vara ledig men man vänjer sig ju även vid att jobba... Nästa helg åker vi dock till London, först jobb och sen privat, och det ska bli superkul!