onsdag 22 juli 2015

Härliga dagar

Vi har det så himla bra här, dagarna går och vi växlar mellan att ta det lugnt hemma i huset och göra utflykter, varannan dag ungefär. Enda lilla abret är att vi har sjukt mycket flugor inomhus och att våra sängar och huvudkuddar är obekväma och att vi således sover ganska dåligt... Men det kan vi leva med!

Det är häftigt att vara såhär på gränsen mellan två länder, ena minuten är vi i Frankrike, nästa i Spanien och hela tiden i Baskien vilket är speciellt i sig.  Idag är det en mulen och lite kylig dag, efter att ha varit ovanligt (tydligen) varmt under första veckan. Igår var vi hela dagen i San Sebastian, där vi mötte upp Malin och Erik med kids och Jenny och Mange med kids, som hyr lägenhet i San Seb. Malin och Erik bor i Zarautz, en halvtimme från oss förbi San Seb och vi har både spenderat en heldag hos dem och de har varit hos oss och badat i poolen och ätit middag. Ett perfekt upplägg att semestra på detta sätt!

Lunch på stranden i Zarautz

Lördag = lördagsgodis även här

En kaffe på torget

Sen gick vi upp till lägenheten och åt men barnen ville ner och leka på torget igen

Så vi drack vin på balkongen och bevakade dem uppifrån

Två dagar senare kom de och hälsade på oss!

Vi badade i poolen och sen grillade vi havskräftor och kött. Gud så gott!

Och äntligen några att äta ost tillsammans med för min del.

Igår begav vi oss så till San Sebastian och på inrådan av vår värdfamilj lämnade vi bilen vid tågstationen i Hendaye och tog tåget.

Vi lämnade ett kvavt Hendaye och anlände till ett San Sebastian i ösregn. Men vi köpte paraplyer och jag kände direkt vilken härlig stad detta var! Vi gick tvärs över stan och mötte upp familjerna Jenny och Malin på en stimmig restaurang dör vi ockuperade ett helt hörn men inte kände oss det minsta i vägen. Och där fick vi äntligen njuta sv den omtalade gastronomin, maten var såååå god! Och så tog vi en gin Tonic som bara slank ned och var den godaste sådan jag druckit! Superhärlig upplevelse!

Barnbordet

Sen fick vi till akvariet, så coolt var det och hade tunnlar där man gick genom fiskar och hajstim. Varför har inte alla akvariet så?!?

Nadia var dock hängig under vår dag i San Sebastian och satt och sov i Elias vagn i långa stunder. Mycket sena kvällar bidrar nog, alla barnens rutiner är helt åt helvete... Elias äter nästan ingenting och är sjukt svårlagd, vaknar sur för tidigt och har sovit lite inne hos oss, vilket han normalt aldrig gör. Får ta tag i det där när vi kommer hem...

Dagen i San Sebastian avslutade vi efter lek i lekpark och karusellåkning med att barnen fick äta pinxos (men våra åt knappt någonting, igen. Nadia utbrast världsvant: "guuud, jag är så trött på pinxos") och sen gick vi alla för att vi vuxna skulle äta på ett annat ställe. Men där hade det ännu inte öppnat och medan kön bakom oss växte tilltog barnens gnällighet och eftersom vi ändå inte var särskilt hungriga beslöt vi oss för att lägga ned projektet och ta oss hemåt istället. Helt rätt beslut tror jag, varför jinxa det när vi hade en så lyckad måltid bakom oss... Så vi gick mot tågstationen och kikade på gatuakrobater på vägen dit och kom hem till huset vid halv elva på kvällen och båda de stora barnen sov på tåget, men inte nattugglan Elias...