söndag 5 april 2015

Påsk i Israel

Min vy just nu:

Ligger på stranden i ett soligt men lite blåsigt Tel Aviv. Otroligt skönt ändå med sol och ljus! Det är vår här och samma sköna känsla i solen som när våren anländer därhemma. Lite kyligt på kvällarna och i skuggan men varmt ovh härligt i solen. Dock badförbud på grund av stora  vågor men vattnet är kallt (tror jag, har inte ens känt efter...) och vinden fläktar såpass mycket, så det gör inget.

Jag ligger långt efter med bloggandet men vi kom hit i onsdags eftermiddag, efter stt ha gått upp mitt i natten (02:40 ringde klockan) och åkt flygbuss, flygplan, tåg och buss. Våra barn är ena riktiga troopers när det gäller, resan gick hur bra som helst!

På kvällen innan solen gått ned lämnade vi barnen med mamma och gick ned till stranden, Johan och jag. Det blåste ganska mycket men det var såååå skönt att bara ta en kaffe i lugn och ro och njuta av havet och varandras sällskap.

I torsdags körde vi en liten utflykt till ett ställe där det skulle finnas massa barnaktiviteter på grund av påsklovet. Men när vi kom fram efter en lång promenad längs strandpromenaden, var allt som fanns en karusell. Barnen blev lite besvikna men de åkte karusellen (utom Dylan som vägrade), vilket nog var roligast för Elias, och sen åt vi lunch där. Efteråt hittade vi en stor lekpark precis bredvid och där roade de sig kungligt.

Promenaden dit

På eftermiddagen hängde vi på stranden (utom Johan, som stannade hemma och jobbade, stackarn) och på kvällen gick vi och åt en mycket avslappnad middag utanför ett pizzaställe där man beställde pizzabitar så stora som man ville ha dem och betalade per vikt. Jättegott!

Pizza & Cola - good stuff!

I fredags åkte vi hela stora gänget till Jerusalem för att fira påsk hos min morbror Maurice som bor där sen massor av år. Mamma hade lagt massor av tid och energi på att fixa allt från minivan och tre bilbarnstolar till övernattningslägenhet fem minuter frön Maurice. I lägenheten fick både vi och Mimi och Dylan plats och dessutom fanns en fin lekpark bara några minuter bort och där tillbringade vi en hel del tid.

På kvällen fick vi fira riktig judisk påsk med massor av olika ceremonier som vi faktiskt visste vad de stod för, eftersom Johan läst på Wikipedia... Men av de hebreiska bönerna förstod vi inte ett ord. Det var en rolig upplevelse iallafall, även om jag själv känner mig rätt främmande till de religiösa traditionerna. Mysigt iallafall att träffa släkten och eftersom min kusin Sarah var där med sina tre barn blev det alldeles lagom simmigt och stökigt och inte alla stelt. Barnen kämpade på länge men var glada att få gå hem och sova sen...

Nästa dag år vi frukost, hängde i parken och åt sen lunch hos Maurice och Jocelyne igen, innan vi begav oss på en marathonpromenad ned till gamla Jerusalem. Det var så otroligt vackert med landskapet och de gamla byggnaderna och väldigt kul att besöka.

Nu tillbaka i Tel Aviv för några dagar innan vi åker hem, usch det går för snabbt! Oliven kräktes imorse och har legat däckad idag, typiskt nog. Stackars Johan passade på att jobba och har fortfarande inte varit på stranden...